Coll. Kultura, 566 pages
Présentation de l'éditeur
The economic crisis of 2008 had a significant impact on the administrative organisation of European Union (EU) member States. In particular, it affected the process for rationalising the allocation of resources at the regional and/or local level.
Moreover, the crisis has reinforced the responsibility of member States, which have become the direct intermediaries of the EU in its efforts to meet economic stability and growth objectives. These changes have led to a state in which decisions related to public matters are being centralised at the national level.
A general renewal of the institutional and territorial framework can be observed. Public authorities are experimenting with new measures which combine different levels of governments or aggregate and foster cooperation between local governments. Policies have been adopted with the aim of reducing the number of regional and local entities responsible for providing public services (such as in-house or semi-public companies).
Therefore, this book establishes an inventory of local administrative reforms following the economic crisis of 2008, and provides a reflective, even critical, picture of the methodologies for reform.
La crise économique de 2008 a eu un impact notable sur l'organisation administrative des différents pays de l'Union européenne (UE). Elle a notamment affecté les processus de rationalisation des moyens et des ressources, au niveau régional et/ou au niveau local.
De plus, la crise a suscité un renforcement de la responsabilité des Etats, qui sont devenus les interlocuteurs directs de l'UE, dans la poursuite des objectifs de stabilité et de croissance économique. Ces changements ont conduit à une situation dans laquelle les décisions relatives à certaines affaires publiques sont recentralisées au niveau national.
S'observe, par conséquent, un phénomène de réorganisation générale du cadre institutionnel et territorial. Des formes de contraction des niveaux de gouvernement ou d'agrégation et de coopération entre les collectivités territoriales, sont expérimentées. Des politiques, visant à réduire le nombre d'organismes en charge des services publics des autorités régionales et locales, notamment les organismes de forme sociétaire (par exemple les prestations « in-house » ou les sociétés d'économie mixte), sont également adoptées.
Cet ouvrage établit donc un état des lieux des réformes administratives locales suite à la crise économique de 2008 ainsi qu'un tableau réflexif voire critique des méthodologies réformatrices.