Amélie Blom, Stéphanie Tawa Lama-Rewal (dir.), Emotions, mobilisations and South Asian politics, Taylor & Francis Group, 2020, Exploring the political in South Asia series (Online)
This book highlights the role of emotions in the contentious politics of modern South Asia. It brings new methodological, theoretical and empirical insights to the mutual constitution of emotions and mobilisations in India, Pakistan and Bangladesh. As such, it addresses three distinct but related questions: what do emotions do to mobilisations? What do mobilisations do to emotions? Further, what does studying emotions in mobilisations reveal about the political culture of protest in South Asia? The chapters in this volume emphasise that emotions are significant in politics because they have the power to mobilise. They explore a variety of emotions including anger, resentment, humiliation, hurt, despair, and nostalgia, and also enchantment, humour, pleasure, hope and enthusiasm. The interdisciplinary research presented here shows that integrating emotions improves our understanding of South Asian politics while, conversely, focusing on South Asia helps retool current thinking on the emotional dynamics of political mobilisations. The book offers contextual analyses of how emotions are publicly represented, expressed and felt, thus shedding light on the complex nature of protests, power relations, identity politics, and the political culture of South Asia. This cutting-edge research volume intersects South Asian studies, emotion studies and social movement studies, and will greatly interest scholars and students of political science, anthropology, sociology, history and cultural studies, and the informed general reader interested in South Asian politics (Résumé de l'éditeur)
Amélie Blom, Stéphanie Tawa Lama-Rewal (dir.), Emotions, Mobilisations and South Asian Politics, Routledge India, 2020, Exploring the political in South Asia, 306 p.
Amélie Blom, Pakistan: coercion and capital in an "insecurity State", IRSEM, Institut de recherche stratégique de l'École militaire, 2011, Paris papers, 60 p.
Amélie Blom, Amélie Blom, Laetitia Bucaille, Laetitia Bucaille, Luis Martinez, Luis Martinez (dir.), The enigma of islamist violence, Columbia university press et in association with the Centre d'études et de recherches internationales, 2007, The CERI series in comparative politics and international studies, 200 p.
Amélie Blom, Frédéric Charillon, Théories et concepts des relations internationales, Hachette supérieur, 2001, Crescendo, 192 p.
Amélie Blom, L'interminable crépuscule de la théorie de la dépendance, 1993
Amélie Blom, « Conflit d'émotions : les émeutes anti-caricatures danoises de 2006 à Lahore (Pakistan) », in Allal, Amin, Dorronsoro, Gilles, Grojean, Olivier (dir.), Politiques de la violence: organiser la lutte de la Colombie au Pakistan, Editions Karthala, 2021, pp. 167-187
Amélie Blom, Stéphanie Tawa Lama-Rewal, « Contentious Emotions: An Introduction », in Blom, Amélie & Tawa Lama-Rewal, Stéphanie (dir.), Emotions, Mobilisations and South Asian Politics, Routledge India, 2019, pp. 1-34
Amélie Blom, « Changing Religious Leadership in Contemporary Pakistan: The Case of the Red Mosque », in Marta Bolognani, Stephen Lyon (dir.), Pakistan and its Diaspora. Multidisciplinary Approaches, Palgrave Macmillan, 2011, pp. 135-168
Amélie Blom, Lætitia Bucaille, Luis Martinez, « Does islam provides a theory of violence ? », in Laetitia Bucaille, Amélie Blom, Luis Martinez, Laetitia Bucaille, Amélie Blom, Luis Martinez (dir.), The Enigma of Islamist Violence, Hurst Publishers, 2007, pp. 1-26
Amélie Blom, « Sex, lies and videotapes : violence politique au féminin et déni d'individualité au Pakistan », Revue internationale de politique comparée, De Boeck, 2023, n°1, pp. 83-112
Amélie Blom, « Les dynamiques émotionnelles du militantisme jihadiste : propositions méthodologiques sur leur repérage », Critique Internationale, Presses de Sciences Po, 2021, n°91, pp. 113-134
Amélie Blom, « Emotions and the micro-foundations of religious activism: The bitter-sweet experiences of ‘born-again’ Muslims in Pakistan », Indian Economic and Social History Review, SAGE Publications, 2017, n°1, pp. 123-145
Amélie Blom, « Do Jihadist “Martyrs” really want to die? An emic approach to self-sacrificial radicalization in Pakistan », Revue Française de Science Politique (english - édition anglaise), Sciences Po University Press , 2011, n°5, pp. 867-891
Amélie Blom, « Les martyrs jihadistes veulent-ils forcément mourir ? »: Une approche émique des mécanismes de la radicalisation auto-sacrificielle au Pakistan, Revue Française de Science Politique, Presses de Sciences Po, 2011, n°5, pp. 867-891
Amélie Blom, Jean-Philippe Bras, Mounia Bennani-Chraïbi, Myriam Aït Aoudia, Jean-Gabriel Contamin [et alii], « Institut d’études de l’Islam et des sociétés du monde musulman – IISMM », EHESS, 2010
Jean-Philippe Bras, professeur à l’Université de Rouen Les transformations du droit dans le monde musulman : la codification La codification nous est apparue comme une bonne entrée pour une analyse des transformations du droit dans le monde musulman. Elle s’impose (quasiment) partout mais semble mettre à mal, ou au moins perturber, les configurations traditionnellement corrélées au droit musulman : droit sharaïque, droit des juges, droit sans loi,... En effet, la codification fait de la loi l...
Amélie Blom, Nicolas Jaoul, « Introduction. The Moral and Affectual Dimension of Collective Action in South Asia », South Asia Multidisciplinary Academic Journal, Association pour la recherche sur l'Asie du Sud, 2008, n°2, p. 1912
Amélie Blom, « The 2006 Anti-‘Danish Cartoons’ Riot in Lahore: Outrage and the Emotional Landscape of Pakistani Politics », South Asia Multidisciplinary Academic Journal, Association pour la recherche sur l'Asie du Sud, 2008, n°2
Amélie Blom, Nicolas Jaoul, « Introduction. The Moral and Affectual Dimension of Collective Action in South Asia », Association pour la Recherche sur l’Asie du Sud, 2008
‘No politics’ says the roaring tiger that illustrates this special issue of SAMAJ. This sticker was bought from a street vendor in Kanpur, a city located in the Indian state of Uttar Pradesh, during a celebration of the Ambedkar jayanti (birthday commemoration) in 2008. It is highly indicative of the way emotions can be valorized as pure and authentic expressions from the body, and pitted against regular politics, stigmatized as the impure realm of politicking, deals and compromises. This exp...
Amélie Blom, « Les kamikazes du Cachemire, martyrs d'une cause perdue », Critique Internationale, Presses de Sciences Po, 2003, n°3, p. 135