Portail  Universitaires  Anne-Elisabeth Courrier

Faculté de Droit et Sciences Politiques
Chemin de la Censive du Tertre

Anne-Elisabeth Courrier

Maître de conférences, Droit public.

Anne-Elisabeth Courrier is an Associate Professor in Public Law at the French University of Nantes. She joined the Center for Ethics, Emory University in April 2019 as a Visiting Fellow. From her PhD in Law on the “Ethos of Public Service in a comparative study between Great Britain and France” at the University of Paris I, Panthéon-Sorbonne, in collaboration with Oxford University, she has centered her research interests to the relationship between Law and Ethics from a comparative perspective. With Postdoctorate Fellowships at the European University Institute (Florence, Italy) and at the Corvinus University of Budapest in Hungary, she has become more specialized on Ethics and the Law in social corporate responsibility, public governance, and, more recently, on Big Data and Artificial Intelligence, through European and American perspectives. Taking part in the French Research group Data-Santé and working with the French Laboratory “Droit et Changement Social” (Law and societal changes)(UMR CNRS 6297), she is, within the Emory Center for Ethics, involved in different perspectives of collaboration between universities to help students and academic teams benefit from the diversity of approaches and the exchange agreements she deeply enjoyed when she was a student.

Anne-Elisabeth also loves teaching, especially through innovative channels and was awarded with the Nantes University, the 2017 Price for Passion in Pedagogy in Higher Education (PEPS) from the French Ministry of Higher Education, Innovation and Research for simulations of the European Council's meetings where students had to play the role of journalists, lobbyists and European Heads of Government, to negotiate a common position on a given topic. At the University of Nantes, she has been in charge with the Undergraduate and Interdisciplinary "Licences Europe" Program.

Ethical Management of AI

lundi 9 novembre 2020

A French-American Dialogue

This event is organized by the Georgia Institute of Technology, the Consulate General of France in Atlanta, the Emory University Center for Ethics, the Georgia Tech Ethics, Technology, and Human Interaction Center, and Droit et Changement social (France).

Comment les responsables publics doivent-ils répondre de leurs actes ?

jeudi 28 novembre 2019

Colloque international organisé par l'IRJI, Université de Tours

Dynamiques de la responsabilité

mercredi 14 février 2018

Séminaire de recherche organisé par Antoine Delblond, coordinateur scientifique et Katia Barragan

Thèse

Contribution générale à l'étude de l'éthique du service public en droit anglais et français comparé. Thèse soutenue en 2002 à Paris 1, sous la direction de Étienne Picard et de Mark Freedland.

Anne-Elisabeth Courrier, Marie-Ange Moreau-Bourlès et Francesco Francioni (dir.), La dimension pluridisciplinaire de la responsabilité sociale de l'entreprise, Presses universitaires d'Aix-Marseille, 2007, Collection Berthold Goldman, 319 p.

Anne-Elisabeth Courrier, Contribution générale à l'étude de l'éthique du service public en droit anglais et français comparé, Dalloz, 2004, Nouvelle bibliothèque de thèses, 723 p.

Articles

Anne-Elisabeth Courrier, « Le droit anglais face aux contrats administratifs : en l'absence de principes généraux garantissant l'intérêt public, une maison sans fondation ? », Revue française de droit administratif, N° 5, 2006, p. 1039

Anne-Elisabeth Courrier, « De la coopération entre les juridictions des Etats de l'Union », L'Actualité juridique. Droit administratif, 2004, p. 540

Anne-Elisabeth Courrier, « Suspension du permis de conduire et Convention européenne des droits de l'homme », L'Actualité juridique. Droit administratif, 2003, p. 1623