jeudi29sept.2022

9h30 : Conférence plénière I -
Catherine Larrère

10h30 : Pause-café

11h00 : Conférence plénière II - The legal rights of rivers, apes, and elephants and the discrimination of chicken, cows, and pigs
Anne Peters

Courts in countries of the global south are the frontrunners in recognising the legal personality and legal rights of nature as a whole, of rivers, mountains, and forests, and of wild animals. How do the courts explain and justify their decisions ? Is this case law applicable to the much larger group of victims, the agricultural animals who are bred, raised, and slaughtered for human consumption ? How relevant are legal rights for achieving global and inter-species justice in the post-human constellation ?

12h00 : Déjeuner

13h30 : Ateliers parallèles I

Liste complète des Ateliers :
       1. Le constitutionnalisme populaire
           Organisateurs/Convenors : Thomas Acar et Antonin Gelblat

1. Philosophies de la liberté d'expression
    Organisateurs/Convenors : Charles Girard et Clotilde Nouët
  2. Les normes implicites
    Organisateurs/Convenors : Thomas Hochmann et Arnaud Le Pillouer
  3. L'humanisme pénal. Du "moment Beccaria" au constitutionnalisme contemporain
    Organisateur/Convenor : Dario Ippolito
  4. Le raisonnement des juristes
    Organisateurs/Convenors : Julien Jeanneney, Edoardo Stoppioni et Jean-François Lafaix
  5. Philosophie pénale et philosophie du droit
    Organisateur/Convenor : Nicolas Nayfeld
  6. La dignité humaine et la philosophie du droit
    Organisateurs/Convenors : Mate Paksy et Antonio Pele
  7. Le pluralisme constitutionnel
    Organisateur/Convenor : Nicoletta Perlo
  8. Philosophie du droit successoral 2 : Les dernières volontés
    Organisateurs/Convenors : Mélanie Plouviez et Gabrielle Radica
  9. L'Anthropocène du point de vue du droit, des sciences et de la philosophie
    Organisateur/Convenor : Benoît Schmaltz
  10. Quel(s) modèle(s) de scientificité pour le droit et pour la doctrine ?
    Organisateur/Convenor : Sacha Sydoryk
  11. Du droit à la politique
  12. Fondements du droit

15h45 : Pause-café

16h15 : Ateliers parallèles II

18h30 : Fin de la journée

20h00 : Dîner de gala

Vendredi 30 Septembre

8h30 : Enregistrement des participants

9h00 : Conférence du lauréat du Prix de la SFPJ - Robert Alexy et la critique de la thèse de la séparation du droit et de la morale : la philosophie analytique au service du dépassement du positivisme
Romain Geniez

Robert Alexy est une figure majeure de la philosophie du droit contemporaine. Il défend une conception du droit portant l'ambition de dépasser les limites inhérentes aux deux termes de l'alternative classique de la philosophie du droit : le positivisme et le jusnaturalisme. Le « non-positivisme inclusif » qu'il propose est fondé sur un argument analytique original : la « prétention de correction ». Cet argument permet à Alexy de défendre la thèse de l'existence d'une connexion conceptuelle entre le droit et la morale. Cette contribution propose une étude et une critique de cet argument afin de conclure sur sa portée dans le cadre du débat opposant positivisme et jusnaturalisme relatif à la connexion entre le droit et la morale.

9h45 : Pause

10h00 : Conférence plénière III - Frontiers of Legal Philosophy
Cristina Redondo

The conference offers a reflection on the limits of legal philosophy from the perspective of a current debate in legal theory. It focuses on the possibility of tracing a qualitative boundary between the discourse of legal philosophy and the discourse of legal doctrine. In this context, the dissertation critically evaluates some proposals that allow thinking more generally about the contrast between descriptive and prescriptive discourses, the status of analytical discourse, and the possibility of different types of normative discourse. On this basis, the dissertation tries to find an adequate perspective to see the boundaries between legal doctrine and legal philosophy, which refrains from the idea that each of them has its own kind of discourse.

11h00 : Pause-café

11h30 : Conférence plénière IV - The Power of Law : Sovereignty and Property in the International World
Martti Koskenniemi

The talk is based on my recent work To The Uttermost Parts of the Earth. Legal Imagination and International Power 1300-1870 (Cambridge 2021). In the talk I will argue that the exercise of power by Europeans within and beyond Europe has been based on two types of legal vocabulary: sovereignty and property. They frame the political and economic world and provide the basis on which power is exercised and yielded to. I will argue that those notions have no intrinsic meaning, however, but that how they are used had depended on historically varying contextual challenges met by ambitious men (lawyers, theologians, philosophers and governmental advisors). Sovereignty and property are the yin and yang of European power.

12h30 : Déjeuner

14h00 : Ateliers parallèles III

17h00 : Assemblée générale de la SFPJ (adhérents)

18h00 : Discours de clôture

L'inscription est obligatoire pour assister aux Rencontres et/ou pour prendre part à l'un de ses ateliers. Les personnes accompagnantes sont dispensées de frais d'inscription, mais doivent néanmoins s'inscrire.

Plein tarif : 40€
Tarif adhérents : 20€
Tarif réduit (Etudiants, chômeurs sur présentation d'un justificatif) : 10 €
Accompagnant : 0€