mardi14nov.2017
09:0018:00
Contrôle du renseignement. Comment concilier surveillance et respect des droits de l’homme ?

Journée d'étude

Intelligence Oversight : Is Human Rights-Preserving Surveillance Possible ?

Presentation

The workshop will bring together lawyers, ICT experts, other privacy and human rights experts, journalists and members of civil society. Its objective will be to proceed to an assessment of the different domestic surveillance laws (starting with the French intelligence laws) and to examine their compatibility with European and international requirements and, most importantly, the case-law of the European Court of Human Rights and the Court of Justice of the European Union. Overall, this workshop will attempt to reflect on the balance to strike between the need to protect the national security of States through, inter alia, the use of effective intelligence techniques and the need to submit intelligence services to adequate oversight and control in order to respect human rights and the rule of law.

The conference will take place in French and English, but no translation will be provided.
The program, as well as information regarding registration and the venue, will be available soon in this page.
The event is organized by Professors Theodore Christakis (Université Grenoble Alpes/Institut Universitaire de France) and Serge Slama (Université Grenoble Alpes) and Claude Castelluccia, Director of Research at INRIA, within the framework of WorkPackage5 on “Data Governance, Data Protection and Privacy” of the Grenoble Alpes Data Institute.

8h00 : Accueil/Morning Tea

8h45 : Mots de Bienvenue
P. Gros, Directeur de l'INRIA Grenoble
Yassine Lakhnech, Directeur exécutif recherche valorisation de l'IDEX UGA
Eric Saint-Aman, VP Recherche, Université Grenoble Alpes

9h00 : Introduction/Objectifs de la journée
Théodore Christakis/C. Castelluccia/S. Slama

9h15 : Keynote :
Francis Delon, Président de la Commission nationale de contrôle des techniques de renseignement

I. Le contrôle juridictionnel

10h00 : La surveillance devant la Cour Européenne des Droits de l'Homme
Théodore Christakis, Université Grenoble Alpes/Institut Universitaire de France

Les limites posées par la Cour de Justice de l'Union Européenne
Fabien Terpan, IEP Grenoble)

Le contentieux constitutionnel et européen contre les lois françaises relatives au renseignement
Nicolas Hervieu, Collaborateur du cabinet Spinosi & Sureau, Avocats aux Conseils)

11h15 : Pause-Café

II. Autres formes de contrôle

11h30 : Contrôle exécutif, contrôle parlementaire ou contrôle par des experts indépendants ?
Jean-Marie Delarue, conseiller d'Etat honoraire, ancien président de la commission nationale de contrôle des interceptions de sécurité

Quel contrôle pour la surveillance internationale et le partage de données entre services de renseignement ?
Tomaso Falchetta, Privacy International

Lanceurs d'alerte et contrôle du renseignement
Serge Slama, Université Grenoble Alpes

Le rôle de la société civile